      
A karcsony trtnete
Amita az emberisg fldmvelssel, llattartssal foglalkozik, a napfnynek, a meleg tavaszi s nyri hnapoknak risi szerepk van az emberi trsadalmak letben. Az emberek tpllkukat a meleg idszakokban tudtk megtermelni, ilyenkor bsg s jlt jellemezte a kzssg lett, szemben a hideg tli napokkal, amikor az hezs, a hideg s a stt kertette hatalmba az embereket.
rthet teht, ha az kori npek hlaad, ksznt rtusokkal nnepeltk a tli napfordult, amely idponttl kezdve a nappalok egyre hosszabbodnak, tvitt rtelemben a fny gyzedelmeskedik a stt jszaka felett. Ezeknek a rtusoknak az is a szerepk volt, hogy az elcsigzott emberekbe remnysget, hitet ntsenek, hogy knnyebben viseljk azt az idt, ami a tavasz bekszntig htravan.

Az kori Rmban a december 17-24. kztti idszakban tartottk a Szaturnlia nepeket. Szaturnusz a fldmvels, a paraszti munkk istene a rmai hitvilgban. Az emberek nagy lakomkkal, ivszatokkal, tnccal, zenvel nnepeltk Szaturnuszt, szoksban volt a szolgk megajndkozsa, s bizonyos munkk tiltva voltak. A hzaikat rkzld borostyngakkal dsztettk.
A naptrreformig a Rmai Birodalomban az j v kezdete is ekkorra esett.

Egy rmai almanach szerint mr Kr. u. 336-ban megnnepeltk Rmban a karcsonyt. A Rmai Birodalom keleti rszn azonban janur 6-n emlkeztek meg arrl, hogy Isten megjelent Jzus szletsekor s megkeresztelsekor, Jeruzslemben pedig csak a szletst nnepeltk. A IV. szzad sorn a legtbb keleti egyhz tvette Jzus szletsnek nnepl a december 25-i dtumot.

Az ellenlls Jeruzslemben tartott a legtovbb, de vgl ott is elfogadtk az j idpontot. Az rmny egyhz azonban a mai napig ragaszkodik a janur 6-i karcsonyhoz. Miutn keleten is december 25-n rgzlt a karcsony, Jzus keresztelsre janur 6-n emlkeztek. Nyugaton viszont ezen a napon nnepeltk a hromkirlyokat, akik felkerestk a gyermek Jzust.

A karcsonnyal sszekapcsold hagyomnyok gy tbbfle forrsbl erednek. A rmai vilgban a Saturnalia (dec. 17.) a vidmsg s az ajndkozs napja volt. December 25-t az irni isten, Mithra szletsnapjnak is tartottk, akit az Igazsgossg Napjnak neveztek. Ezekhez a szoksokhoz jrultak a germnok s keltk tli napfordulhoz kapcsold rtusai, amikor a teuton trzsek behatoltak Galliba, Britanniba s Kzp-Eurpba.

A mai rtelemben vett, keresztny karcsonyrl a IV. szzad ta emlkeznk meg. December 25-e Jzus szletsnapja, az elz este karcsony bjtje vagy Szenteste, 26-a pedig az nnep msodik napja.

Karcsony napjval egy jabb nnepi szakasz veszi kezdett, a karcsonyi tizenketted, mely 12 napig, janur 6-ig, vzkereszt napjig tart. Ez a nap egyben a vizek megszentelsnek s Jzus megkeresztelsnek nnepe is. Vannak orszgok (pl.: Spanyolorszg), ahol e napot a hromkirlyok napjnak nevezik, s nagyobb nnep, mint maga a karcsony.

Mirt pont december 25?
Jzus szletsnek pontos dtuma nem maradt rnk. Az segyhzat teljesen lefoglalta a hsvti esemnykr, a megfesztett s feltmadott r nneplse. Eleinte tbb jeles hittuds tiltakozott Jzus szletsnek az nneplse ellen, mondvn, hogy a Bibliban csak pogny vagy elvetemlt uralkodk tartottak szletsnapot.

Amikor az segyhz visszanzett Jzus mkdsre, elszr megkeresztelkedst ltta jelentsnek, hiszen ez nyilvnos mkdsnek nyitnya, ekkor jelent meg npe eltt, s ekkor hitelestette t a mennyei szzat. gy a legrgibb keresztny nnep – hsvt utn – a vzkereszt lett janur 6-n, grg nevn az Epiphania nnepe, amely hirdeti: „Megjelent (epephan) az Isten dvzt kegyelme minden embernek". Mr a II. szzadban nnepeltk, s az egsz Keleten elterjedt. m nyugaton gy reztk: kln kell vlasztani az r szletsnek s megkeresztelkedsnek nnept. Ezrt a szlets nnept december 25-re tettk.
Mirt? Erre kt magyarzat is van:
1. si elkpzels szerint a vilg teremtse tavasszal kellett trtnjk, s mrcius 25-e lehetett a teremts els napja. Akkor pedig az j teremts kezdetnek is ekkor kellett lennie. Viszont, ha Jzus mrcius 25-n fogantatott, akkor december 25-n kellett megszletnie.

A vallstrtneti magyarzat szerint egy pogny nnep kiszortsa volt a cl ezzel a dtummal. A Rmai Birodalomban a Napisten nnept ltk e napon a tli napfordul utn (dies invicti Solis = a gyzhetetlen Nap nnepe). A Circus Maximusban nagyszabs kocsiversenyek szrakoztattk a tmegeket – e ltvnyossg az gbolton vgtz napisten mtosznak a megjelentse volt, jszaka pedig larcos vgassggal, lrms ldozati lakomval hdoltak a Napnak. Kzenfekvnek ltszott, hogy ezen a napon nnepeljk „az Igazsg Napjnak” megjelenst. Az nnepnek ez a kialakulsa Nagy Konstantin alatt (306–336 kztt volt csszr) ment vgbe. maga is a napkultusz hvbl lett a keresztnysg tmogatja. A december 25-i nnep – a meggyz analginak ksznheten – Nyugaton igen hamar elterjedt.

A karcsony sz eredete
Nem egyrtelm, honnan ered az nnep elnevezse. A karcsony magyar nevrl sokig az volt a hiedelem, hogy a latin incarnatio = megtestesls, szbl szrmazik. m a nyelvtrtneti kutats kimutatta, hogy nagy valsznsggel a szlv kracsun = tli napfordul az alapszava s annak rmre, az azt megelz vrakozsra utal. A latin neve: dies natalis Domini (az r szletsnapja). Nmet neve Weihnachten (szent jszakk) szintn a tli napfordul nneplst rzi.

Adventi koszor
A npszoks szerint koszort ktttek a nyri napfordul napjn, amikor legrvidebb az jszaka, vagyis jnius 24-n Keresztel Szent Jnos, vagy a hagyomnyos hazai megnevezs szerint Szent Ivn napjn: virgokbl, arats befejeztvel kalszos szalmbl, szret vgeztvel szlbl.
E nagy mlt szoksok mell a mlt szzad msodik felben kerlt az adventi koszor hagyomnya.

A karcsonyi nnepek kezdete november vgre, december elejre esik az eljvetelt s az rra val vrakozst jelent adventtel, ami egyben az egyhzi v kezdett is jelenti. Eredete az 5-6. szzadra nylik vissza, amikor heti hromnapos bjttel is megtiszteltk. A szentestt megelz ngy nnepi vasrnap s szentek nvnapjai (Andrs, Borbla, Mikls, Tams, Istvn, Jnos) tartoznak bele. Fenygbl, szalmbl, ngy gyertybl dsztett koszort ksztenek, majd e gyertykat, az egymst kvet ngy adventi vasrnap gyjtjk meg.
Andrs napjhoz legkzelebb es vasrnap s december 25-e kztti ngy hetes idszak advent nnepe.

Az els adventi koszort 1860-ban egy hamburgi lelksz ksztette. Egy risi fenykoszort fggesztett a plafonra s 24 gyertyt tett r, utalva ezzel az nnep valamennyi napjra. Ksbb Ausztriban is npszerv vlt, a katolikus lakossg krben is. Magyarorszgon fleg a msodik vilghbort kvet idben vlt szoksoss, templomokban, kzpletekben, otthonokban adventi koszort a csillrra fggeszteni.

Ez a szoks idvel annyiban mdosult, hogy a gyertyk szma ngyre, az adventi vasrnapok szmra cskkent. A rajta lv gyertyk a karcsony eltti vasrnapok liturgikus szneiben jelennek meg a hagyomnytisztelknl. Az adventi koszor mai is az nnep nlklzhetetlen szimbluma, melynek rengeteg vltozata ltezik.

Karcsonyfa
A hivatalos keresztnysg felvtele eltti idben szoks volt az gynevezett szent fk eltt fnyeket gyjtani. Kr. u. 452-ben azonban ezt a rmai katolikus egyhz betiltotta.
Nagy Kroly csszr 800 krl a trvnyeket s rendelkezseket tartalmaz ’Capitularia’ cm mvben hasonl mdon betiltotta a fk s a kutak kivilgtst is. rthet a tilts, ha tudjuk, hogy az ’Yggdrassil’ (kris) vilgft, amelyen egy szaki legenda szerint Wotan fggtt, egy szent kt mellett elhelyezked rkzld faknt rjk le. A keresztnysg eltti nphitet mdszeresen igyekeztek kiirtani.

Egy msik feldsztett fa az volt, amelyet a korai kzpkorban mindszentekkor s halottak napjn (november 1-n s 2-n) a templomok bejratnl lltottak fel. Ezt gmbkkel dsztettk, melyek az elhunytak lelkeit szimbolizltk. Nagyon valszn, hogy a gmbdszek hasznlatnak szoksa innen kerlt t a karcsonyfra, gy az az vszzadok sorn az letfa, a fnyfa s a tlvilgfa egyfajta kombincijv vlt.

A karcsonyfa kzvetlen elzmnye a pogny hagyomnyokban a termg, zldg hzba vitele, illetve a hz s a hz krnyknek rkzld gakkal dsztse. A szokst ismertk a keltk, nluk a fagyngy, a magyal s egyb rkzldek jtszottk a fszerepet.
Magyarorszgon a zldg ltalban rozmaring gacska, nyrfa vagy kknybokor ga. A gerendra fggesztettk fel, aranyozott dival, piros almval, mzesbbbal, szalmafigurkkal dsztettk. A dinak rontst z ert tulajdontottak, a gymlcs a bsg, egszsg jelkpe, a szalma pedig a betlehemi jszolra emlkeztet. A karcsonyi g ksbb fejldtt kis fcskv, amit szintn a hzba vittek, s klnfle mdon dsztettek.

Feljegyzsek szerint az els hagyomnyosnak mondhat karcsonyft freiburgi pkinasok lltottk a vros krhzban a XV. szzadban. tvitt jelentse a hagyomnyosan pirossal kestett fenynek az letfa, a termszet vrl-vre megjulsa, krforgsa. A fn lthat girland a paradicsomi rosszra csbt kgyt jelkpezi, az alma a tuds fjrl szakasztott gymlcsre emlkeztet (ennek mintjra alakultak ki ksbb a piros, arannyal dsztett veggmbk), a gyertyk pedig a fny, a nap, keresztny felfogs szerint Jzus szimblumai.

A manapsg megszokott dszes, veggmbkkel, szaloncukorral fellltott fa nmet protestns hatsra terjedt el bcsi kzvettssel, kezdetben az arisztokrcia s a vrosi polgrsg krben. Magyarorszgon elszr Brunswick Terz martonvsri grfn, az els magyarorszgi voda megalaptja lltott karcsonyft 1824-ben.
Haznkban csak a 19. szzad msodik felben kezdett elterjedni a szoks. Elszr csak a nemesi csaldoknl, majd a mdosabb polgri otthonokban is megjelenik az nnep jelkpe.
A szegny paraszti csaldokban a II. vilghbor vgig megmaradt a zldg llts szoksa, st volt ahol a j szaporulat remnyben az istllba is vittek belle.
***********
A karcsonyft hagyomnyosan Vzkeresztkor (janur 6.) bontjk le.

A karcsonyi ajndkozs szoksa
December 24. estjn ajndkozzk meg egymst a csaldtagok Magyarorszgon. Az ajndkozs szoksnak eredete bizonyos elmletek szerint a Napkeleti Blcsek trtnetre vezethet vissza, akik a csecsem Jzusnak ajndkokkal hdoltak Betlehemben. A karcsonyt hagyomnyosan a csald s a gyermekek nnepnek is tekintik, akik a kis Jzus (keleten s a katolikus nyugati vidkeken) vagy Szent Mikls, a Mikuls (nyugati protestns orszgokban) nevben kapnak ajndkot.

Manapsg az emberek ern fell prbljk drga ajndkokkal meglepni csaldtagjaikat, pedig az nnep csendes bkje, a szeretet-sszetartozs kimutatsa nem azon mlik, mennyi pnzt tudunk meglepetsre klteni. Egy aprsg sokszor tbbet jelent, ha szvbl adjuk, mint brmi, aminek a rszleteit kamatostul fizetjk aztn hnapokon keresztl. A csald ltal krbelt asztal, ahol vidman, bksen elkltjk az elksztett finomsgokat - tudva azt, hogy a htkznapokon ugyanilyen megrtssel fogunk egytt lenni - nagyobb rtkkel br, mint az, ha "letudjuk" vi nhny napban a szeretet nnept.

|